====== Povrchové úpravy v legendě místností ====== Legenda místností je nedílnou součástí spousty výkresů, mimo jiné obsahuje informace o povrchových úpravách, ty lze do modelu zanést několika způsoby. {{ :cctools:navody:promo.png?600|}} \\ \\ Každá místnost má parametry pro tyto informace připraveny. Jedná se o parametry: * Povrchová úprava podkladu * Povrchová úprava stropu * Povrchová úprava stěny * Povrchová úprava podlahy {{ :cctools:navody:povrch_mistnosti_ukazka_upr.png?direct&400|}} Projektant, má možnost ručně doplnit požadované informace, buď v místnosti samotné nebo komfortněji ve výkazu. Nevýhodou tohoto postupu je neprovázanost se skutečnými hodnotami povrchů a je nutno pamatovat na to, že jakákoliv změna skladby, povrchu vyžaduje aktualizaci hodnoty parametru formou ručního přepisu. ===== Automaticky pomocí CCtools ===== Pokud se rozhodneme, že povrchová úprava pro nás nebude reprezentována pouze textovou informací v parametrech místností, lze k problematice přistoupit několika způsoby: - modelací stěn reprezentující povrchové úpravy, - zahrnutí do součásti skladby stěny nebo - využitím nástroje malba. Ať už se vydáte kteroukoliv z těchto cest, můžete využít doplněk CCtools k tomu, aby se informace z modelu přenesla do parametrů místností automaticky. K získání těchto hodnot a přenesení do parametrů místnosti slouží nástroj **[[cctools:nastroje:povrch_mistnosti|Povrch místnosti]]**. ==== Parametry ==== Místnost má parametry pro povrchové úpravy, pokud jste zvolili 1. nebo 2. způsob modelace, není třeba se parametry nijak zabývat. Pokud máte ve svém modelu sloup je třeba přidat si v Nastavení parametr **POVRCHOVÁ ÚPRAVA SLOUPU** při užití způsobu 1 a 2. V případě že volíte 3. způsob – tedy **Malbu**, je třeba přidat i parametry **FINÁLNÍ POVRCH STROPU / STĚNY / PODLAHY / SLOUPU.** ==== Nastavení ==== Pokud místnost obsahuje více povrchových úprav, budou vzájemně odděleny oddělovačem, ten je ve výchozím nastavení definován jako znak „|“, lze jej ale libovolně změnit. Aby byl nástroj univerzální a bylo jej možné použít dle zvyklostí značení různých projekčních kanceláří má uživatel možnost zvolit si, který parametr bude zdrojem informace o povrchové úpravě, a to: * **Model** * **Označení typu** * **Komentáře k typu** (použito ve videu níže) * **Označení** dále máte možnost * **Přidat Označení** – pokud rozlišujete povrchové úpravy kombinací informací z typu i instance nebo zahrnou do popisu povrchovou úpravu modelovanou nástrojem Malba pomocí * **Přidat malbu** – v případě této varianty je zdrojem textu parametru **Klíčová** (Indexovaná) **poznámka** materiálu {{ :cctools:nastroje:nastaveni:legendapovrchu.png |}} ==== Krok hledání ==== Krok hledání udává vzdálenost, o kterou se má podívat aplikace za hranice místnosti, kterou představuje například obklad. Je-li povrchová úprava modelována odděleně od nosné konstrukce, je nežádoucí, aby se hodnoty z parametrů nosných prvků vepisovaly do povrchových úprav, proto nastavte krok hledání na takovou hodnotu, která je menší než tloušťka zvlášť modelovaných povrchových úprav. Pokud modelujete omítku jakou součást skladby stěny a obklad modelujete zvlášť. Je třeba, aby aplikace “nahlédla i za obklad a vzala informaci z nosné stěny, bude-li tedy obklad 15 mm, nastavte krok hledání vyšší, například na 20 mm, totéž platí i při použití malby. Hledat ve výklencích stěn je přidaná funkce, kdy aktivací tohoto nastavení máte možnost nastavit hodnotu Maximálního hledání, což omezí počet kroků a zastaví tím hledání v případě, že místnost není označena systémovou rodinou stěny, podlahy nebo stropu, ale pomocí oddělovače místnosti. Tato volba nástroj lehce zpomaluje, proto doporučujeme v případě nutnosti tohoto nastavení nejdříve spustit Povrch místností pro celý objekt, poté změnit nastavení a nástroj spustit ještě jednou, pouze pro danou místnost. ==== Spuštění ==== Po nastavení všech potřebných hodnot lze nástroj spustit dvěma způsoby * nad pohledem bez žádné vybrané místnosti aktualizace se provede pro všechny místnosti viditelné v daném pohledu * vyberete konkrétní místnost/místnosti a nástroj spustíte, tím aktualizujete parametry pouze označených místností. ==== Jak vykázat povrch sloupu? ==== Pokud máte v místnosti konstrukční sloup, jediné co pro vypsání jeho povrchové úpravy musíte udělat, je přidání parametrů v [[cctools:nastroje:nastavenicctools|Nastavení]] - **Nastavení parametrů**, ostatní vlastnosti jsou shodné se zbylými prvky, které ohraničují místnost. {{ :cctools:navody:image_013.png |}} ==== Video ==== {{ youtube>k8oKmfGAz4o?medium }} ===== Automaticky pomocí Roombook ===== {{ :cctools:navody:image_003.png?400|}} Roombook Extensions je bezplatné rozšíření od Autodesku, kompatibilní jak s **plným Revitem, tak i Revitem LT**. Roombook je oproti Povrchu místností zaměřen na výpis a stanovení výměr povrchů. Pro vypsání materiálů použitých na povrchové úpravy je třeba vytvořit “sady” materiálů, a ty poté přiřadit jednotlivým místnostem. Ve výsledném reportu, který lze exportovat do excelu jsou zahrnuty také názvy typů systémových rodin, naráží však na problém v případě použití malby nebo v případě, že je modelován obklad, který není přes celou výšku místnosti. Revit považuje obklad za hranici místnosti, s modelovanou omítkou tedy místnost do styku nepřichází, tzn., že se do reportu omítka či povrchy za touto hranicí již nevykáže.